تاریخ و فرهنگ ایران

تاریخ، فرهنگ، ادبیات، علم و فناوری

تاریخ و فرهنگ ایران

تاریخ، فرهنگ، ادبیات، علم و فناوری

تاریخ و فرهنگ ایران
ویژه فرهنگ و هنر ایرانزمین
نویسندگان
آخرین نظرات
  • ۷ دی ۹۵، ۱۱:۱۴ - کانون فرهنگی تربیتی شهید بهشتی شهرکرد
    عالی است
جمعه, ۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۹:۴۷ ب.ظ

روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی


برنامه های هفته تربیت/ تعریف امور تربیتی/ تربیت اسلامی در قاموس انقلاب و...


به مناسبت فرارسیدن روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی 8 اسفند

بیا تا جهان را به بد نسپریم      به کوشش همه دست نیکی بریم

نباشد همی نیک و بد پایدار      همان  به که  نیکی  بود  یادگار (فردوسی)

هشتم اسفند سالروز تاسیس امور تربیتی و آغاز هفته تربیت اسلامی بر همکاران ارجمند در کانون های استان و همه مربیان و معاونان پرورشی مبارک و خجسته باد.

هفته تربیت اسلامی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان از روزشمار گرامیداشت هفته تربیت اسلامی و روز امور تربیتی خبر داد، علیزاده با تبریک این هفته به مربیان و سنگربانان تعلیم و تربیت روز شمار هفته امور تربیتی را به شرح ذیل اعلام نمود .

یکشنبه هشتم اسفند 95 روز «امور تربیتی و میثاق با شهیدان رجایی و باهنر و حفظ محتوای انقلابی نظام جمهوری اسلامی ایران»
دوشنبه نهم اسفند 95 روز «امور تربیتی و بزرگداشت نخبگان امر تربیت و اعتلای فرهنگ اصیل اسلامی»
سه‌شنبه دهم اسفند 95 روز «امور تربیتی و فرهنگ اسلام ـ ایرانی، تبیین و حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی»
چهارشنبه یازدهم اسفند 95 روز «امور تربیتی و تربیت در سایه تمسک به قرآن کریم و عترت علیهم‌السلام و ولایت‌مداری»
پنج‌شنبه دوازدهم اسفند 95 روز «امور تربیتی و بصیرت‌افزایی و پویایی در تربیت اسلامی و سواد رسانه‌ای»
جمعه سیزدهم اسفند 95 روز «امور تربیتی و پرورش و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان»
شنبه چهاردهم اسفند 95 روز «امور تربیتی و تعلیم و تربیت عقلانی بر مبنای سبک زندگی متعالی در قالب هنر، با رویکرد فطرت‌گرایی توحیدی نام دارد. 

گفتنی است برنامه های متنوعی از قبیل: تجدید میثاق با شهداء، سپاس مربی، دیدار با علما و مسئولین ، تجلیل از پیشکسوتان و ....از مهمترین برنامه های این هفته می باشد که در سطح ادارات و مدارس اجراء خواهد شد.

 

امور تربیتی

در سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد «امور تربیتی» با هدف گسترش و تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی در نظام آموزش و پرورش کشور شروع به شکل گیری کرد و بر همین اساس شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۹ شمسی اقدام به تاسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا دانش آموزان را به ارزشهای اسلامی ترغیب کنند.

هشتم اسفند ماه سال یکهزار و سیصد و پنجاه و نه هجری شمسی، « ستاد امر تربیتی» در مدارس کشور به همّت شهیدان رجائی و باهنر تأسیس شد.

استمرار و بقای هر جامعه مستلزم آن است که مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، دانش ها و مهارت های آن به نسل های جدید انتقال یابد. مهم ترین وسیله این انتقال آموزش و پرورش است و مدرسه مهم ترین واسطه انتقال دانش و مهارت فنی است بر همین اساس در دوره نخست وزیری شهید رجایی و در دوران تصدّی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش آن ها به تأسیس ستاد های امور تربیتی در مدارس کشور اقدام کردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش آموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزش های اسلامی ترغیب کنند.

پاسداری از ارزش های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عوامل تربیتی، توجّه جدی به نقش معلمان در فعالیت های تربیتی و توجه به نقش دانش آموزان در فعالیت های تربیتی از جمله اهداف ستادهای امور تربیتی است امور تربیتی به منزله  شجره طیبه ایست که  با اندیشه های شهیدان رجایی و باهنر در مدارس کاشته شد تا دانش آموزان را به ارزش های اسلامی ترغیب کند.

مهم ‌ترین هدف تشکیل نهاد امور تربیتی، دفاع از مرز‌های اعتقادی، حفظ دستاورد های نظام، تبیین ارزش ‌های انقلاب و انتقال مفاهیم آن به نسل‌ های حاضر و آینده است...

تعریف و موضوع تربیت

تربیت به معنای پروردن است و با ایجاد دگرگونی به منظور دستیابی به کیفیت مطلوب، حاصل می شود، و با عینیت بخشیدن به کمالات بالقوه به طور تدریجی به دست می آید. اگر پدیده ای جاندار و قابل رشد را، از صورت و حالت نامطلوب به سمت کیفیت مطلوب یا بهتر، کمال بخشیدیم، می گوییم او را تربیت کرده ایم، و استعدادهای بالقوه آن را، برای کمال فعلیت بخشیده ایم.

بر اساس این تعریف، موضوع قابل تربیت، پدیده های قابل رشد و تکامل پذیری چون انسان ها، حیوانات و گیاهان می توانند باشند و درغیر این موارد کاربردی ندارد؛ زیرا اشیایی که تمام کمالات بالقوه آنها فعلیت یافته یا فاقد کمالات بالقوه اند تربیت هم نمی پذیرند.

به همین دلیل است که واژه تربیت در مورد انسان و حیوان و روییدنی ها که رشد و نمو محسوس دارند، به کار می رود و در هر کدام از این موارد نیز معنای خاصی دارد. در مورد انسان، تربیت به معنای رشد گرایش های متعالی واخلاق نیکو و فعلیت یافتن کمالات بالقوه نفسانی است و درباره حیوانات، رشد غرایز یا عادت دادن آنها به کاری است که مورد نظر تربیت کننده است و در مورد گیاهان، رشد وباروری بیش از حد معمول مراد است که با ایجاد اوضاع مناسب صورت می گیرد.

تربیت در فرهنگ اسلامی

در فرهنگ اسلامی، تربیت در مورد کل نظام هستی مصداق می یابد و همه چیز در راستای تربیت قرار دارد. در قرآن کریم، حدود 970 مورد از خداوند به عنوان «ربّ» یاد شده است و پروردگاری از غیر خداوند، نفی شده است.

رب به معنی آفریننده و مدیر پرورنده است. بر اساس آیات قرآن، تربیت بر سراسر نظام هستی حاکم، و همه چیز در حال تربیت پذیری و کمال یابی است و این کار، تنها با اراده خداوند انجام می گیرد. هر موجودی که در حال تربیت است، استعدادهای سابق او به طور مرتب فعلیت یافته، آمادگی های جدید، درنهاد او پدید می آید. کمالی در او تحقق یافته و زمینه، برای پذیرش کمال برتر، فراهم می شود.

هر موجود تربیت پذیر در حال حرکت به سوی کمال است.اگر درنظام تکوین، تنها خداوند مربی است، در نظام تشریع هم باید تنها خداوند، مربی باشد، تا تشریع با تکوین هماهنگ شود و انسان در راستای کمال واقعی خود قرار گیرد. بعثت پیامبران و نزول کتاب های آسمانی، برای ایجاد همین هماهنگی و تربیت انسان هاست

.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۶
نویسندگان

نظرات (۳)

سلام
ببخشید کانون چه کلاس هایی برا دانش آموزان داره از کی ثبت نام میشه..
پاسخ:
باسلام
کانون در برنامه زمانبندی مشخص در طول سال و در تابستان کلاس های مختلف فرهنگی هنری صنایع دستی و... برگزار می نماید که به مدارس اعلام می شود
خسته نباشید به همکاران پر تلاش کانون واقعا برنامه هاشون بی نظیره
پاسخ:
سپاس فراوان و تشکر
۰۷ اسفند ۹۵ ، ۱۱:۰۶ نویسندگان: مسعود آگشته ـ رضا بهرامی
روز امور تربیتی و هفته تربیت را به همه همکاران این حوزه  و همکاران شاغل در کانونها و مدارس استان تبریک می گوییم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی